Saturday, July 24, 2010

Merebut kelebihan Ramadan

BULAN depan, umat Islam di seluruh dunia akan meraikan ketibaan Ramadan, bermakna ketibaan bulan puasa yang sentiasa di tunggu setiap tahun.
Ramadan mempunyai pelbagai hikmah yang tiada terdapat di bulan lain kerana Allah memberi ganjaran berlipat ganda bagi mereka yang melakukan ibadat puasa, membaca al-Quran dan solat Tarawih.

Sempena kehadiran Ramadan, Yamani Angle Sdn Bhd menerbitkan buku, Ramadan Tiba Lagi yang ditulis Wan Mohd Noh Wan Hamat dan Rusnah Abu Samah.

Buku setebal 168 muka surat itu menceritakan dengan lengkap mengenai kelebihan Ramadan termasuk kaedah menentukan awal Ramadan, hukum puasa dan amalan sunat di bulan Ramadan.

Lebih menarik, buku ini memberi panduan mengenai jenis makanan yang sesuai di bulan puasa dari hari pertama hingga hari terakhir.

Ini secara tidak langsung mendidik umat Islam supaya mengawal nafsu ketika berbuka puasa bagi mengelak penyakit lain selepas Ramadan.
Kurma adalah makanan yang berkhasiat, malah ia menjadi santapan Nabi Muhammad s.a.w. Justeru, buku ini menceritakan keistimewaan buah itu dan cara mengambilnya ketika berbuka.

Puasa juga amat baik untuk kesihatan, malah ia dibuktikan secara klinikal. Dalam bab 12, penulis menceritakan kebaikan puasa terutama membantu membersihkan toksik dalam badan, menurunkan kolestrol dan tekanan darah tinggi.
Ia turut menceritakan jumlah air yang perlu diambil bagi membolehkan anda berpuasa dengan selesa sehingga waktu berbuka. Panduan mengambil vitamin turut diceritakan dalam buku ini.

Sesuatu yang menarik dalam buku ini, anda mendapat resipi Ramadan, antaranya bubur cha cha, bubur jagung, mi kari, bihun goreng Cina, mi tomyam dan laksa.
Selain itu, pelbagai hidangan air buah-buahan segar turut dimuatkan dalam buku ini.

Dalam erti kata lain, selain memberi penerangan lengkap mengenai Ramadan, puasa, solat tarawih dan panduan makanan, ia seperti koleksi 5 dalam satu untuk pembaca menghadapi ketibaan Ramadan.

No comments:

Post a Comment